به گزارش شهرآرانیوز، علی اصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد، در نشست خبری به روایت شهر در جمع خبرنگاران گفت: میانگین سرفاصله اعزاممان در خطوط ده دقیقه است و اگر زمانی طولانی است، در پیک ترافیک است.
وی درباره وضعیت پرداخت با منکارت توسط شهروندان نیز گفت: اکنون حدود ده درصد عدم پرداخت در ناوگان اتوبوسرانی داریم و پیشنهاد ما برای برونرفت از این مشکل بازهم افزایش بهای نقدی است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد ادامه داد: باید در شهر مشهد بتوانیم مسیرهای ویژه را توسعه دهیم تا سرفاصله رسیدن اتوبوسها را به ۳ تا ۳.۵ دقیقه برسانیم.
وی با اشاره به اینکه عمر ناوگان اتوبوسرانی در مشهد هشتنه سال است، ادامه داد: استاندارد برای عمر ناوگان وجود ندارد، اما وضعیت ما نسبت به سایر کلانشهرهای کشور مطلوب است. میانگین عمر اتوبوسها در کشور ۱۳ سال است و ما تلاش میکنیم در این دوره مدیریت شهری به ۵ سال برسانیم.
نیشابوری تصریح کرد: عمده خدمترسانی ناوگان جدید در خطوط حاشیه شهر است که دلیل آن افزایش تقاضای سفر است. همچنین ۵ خط تخفیفدار در حال سرویسدهی در حاشیه شهر است.
وی به اتوبوس ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: برای معلولان ۵۰۴ دستگاه اتوبوس وجود دارد که با کف کوتاه و فاقد پله است یا دارای رمپ است.
انجام ۹۲۲ هزار سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی به صورت روزانه
نیشابوری ضمن اشاره به اینکه بهطور متوسط ۹۲۲ هزار و ۲۱۴ سفر توسط ناوگان اتوبوسرانی انجام میشود اضافه کرد: از این تعداد بهطور متوسط روزانه ۷۷۴ هزار و ۶۶۰ تراکنش (استفاده از من کارت) انجام میشود و ۱۶ درصد نیز فاقد تراکنش هستند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص صرفه جویی اقتصادی این سازمان نیز گفت: با توجه به تحریمهای ظالمانه و کمبود تعدادی از قطعات ناوگان در داخل کشور یا هزینه چشم گیر این قطعات، کارکنان حوزه فنی در سازمان اتوبوسرانی با استفاده از توان داخلی، بومیسازی سازی ۲۰۰ قطعه با رویکرد مهندسی معکوس با صرفه جویی ۲۲۰ میلیارد ریالی در سال گذشته و ۲۵۰ میلیارد ریالی در سال جاری اجرا کردهاند؛ این قطعات در سال چندین بار در ناوگان استفاده میشود.
وی به نیروی انسانی فعال در سازمان اتوبوسرانی اشاره و خاطرنشان کرد: درمجموع ۴ هزار و ۲۸۴ نفر شامل اتوبوسرانان، نیروهای فنی، عملیاتی، انتظامی و .. در اتوبوسرانی فعال هستند که دو هزار و ۹۷۱ نفر از آنان در بخش خصوصی فعالیت دارند.
جانمایی ۲۰۰ دستگاه خودکار شارژ منکارت
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص شبکه فروش و شارژ من کارت نیز گفت: در حال حاضر ۳۰ باجه فروش و شارژ من کارت، ۲۰۰ دستگاه خودکار شارژ من کارت و هزار و ۱۷ فروشگاههای عامل شارژ من کارت در نقاط مختلف شهر و پایانهها فعال هستند.
نیشابوری بابیان اینکه سه هزار و ۵۹۲ ایستگاه اتوبوس در شهر مشهد وجود دارد خاطرنشان کرد: تعداد هزار و ۷۰۹ ایستگاه مجهز به سایبان هستند که در کنار ۱۸ پایانه متمرکز و ۱۷ پایانه حاشیهای (خطی) به زائران و مجاوران خدماترسانی میکنند.
وی اضافه کرد: همچنین سازمان اتوبوسرانی دارای ۸ توقفگاه و یک تعمیرگاه اصلی برای توقف اتوبوسها و تعمیر و نگهداری است.
وی به میزان سفر (تراکنش) انجامشده طی ۱۰ سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: بر اساس آمار متوسط تعداد مسافر روزانه (تراکنش) در سال ۹۲ یکمیلیون و ۵۲۱ هزار و ۶۱ سفر، سال ۹۳ یکمیلیون و ۲۵ هزار و ۴۸۵ سفر، سال ۹۴ نهصد و ۹۹ هزار و ۱۹۳ سفر، سال ۹۵ نهصد و ۶۱ هزار و ۸۰۹ سفر، سال ۹۶ هشتصد و ۶۷ هزار و ۸۱۴ سفر، سال ۹۷ هشتصد و ۳۴ هزار و ۷۲۵ سفر، سال ۹۸ هفتصد و ۸۵ هزار و ۵۰ سفر، سال ۹۹ چهارصد و ۶۲ هزار و ۹۱۲ سفر، سال گذشته ششصد و ۱۹ هزار سفر و در سال جاری هفتصد و ۷۴ هزار و ۶۶۰ سفر (تراکنش) انجام شده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص بهای تمام شده هر سفر نیز گفت: در حال حاضر ۷ هزار و ۲۳۱ تومان است که ۶ هزار و ۲۳۱ تومان معادل ۸۶.۲ درصد توسط شهرداری و هزار تومان معادل ۱۳.۸ درصد توسط مسافر پرداخت میشود.
نیشابوری به نرخگذاری کرایه اتوبوس متناسب با سایر شیوههای حمل ونقل همگانی اشاره و اظهار کرد: نرخ کرایه ناوگان اتوبوسرانی مشهد در مقایسه با اکثر کلانشهرهای کشور پایینتر است و مطابق نتایج نظرسنجی که در پایان سال ۱۳۹۹ انجامشده است شهروندان بالاترین میزان رضایت از کرایه پرداختی را داشتهاند.
کرایه اتوبوس در مشهد از سایر کلانشهرها کمتر است
وی افزود: در حال حاضر متوسط نرخ کرایه اتوبوس در شهرهای تهران ۲۲ هزار و ۵۰۰ ریال، اصفهان ۱۲ هزار و ۵۰۰ ریال، تبریز ۱۳ هزار ریال، شیراز ۱۱ هزار و ۵۰۰ ریال، اراک ۱۰ هزار ریال و شهر کرج نیز ۱۲ هزار ریال است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص استفاده از ناوگان برقی در خطوط اتوبوسرانی مشهد نیز خاطرنشان کرد: سفارش ساخت یک دستگاه اتوبوس برقی با همکاری شرکت گروه مپنا دادهشده و در حال گذراندن استانداردهای لازم به منظور پلاک گذاری است.
نیشابوری ادامه داد: همچنین یک ایستگاه شارژ برقی نیز در پایانه امام رضا (ع) بر مبنای مطالعات انجامشده توسط شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا (مکو) طراحی و مورد بهرهبرداری قرار گرفته است.
بررسی امکان برقی سازی ناوگان خط یک سامانه اتوبوس تندرو
وی اضافه کرد: اکنون نیز مطالعات امکانسنجی و طراحی برقی سازی ناوگان خط یک سامانه اتوبوس تندرو (BRT) مشهد در حال انجام است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد بر ضرورت نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تأکید و خاطرنشان کرد: میانگین عمر هزار و ۷۳۰ دستگاه انواع ناوگان فعال خطوط حال حاضر اتوبوسرانی برابر ۸ تا۹ سال است درحالی که مطابق استانداردها میانگین سن ناوگان اتوبوسرانی ۵ سال و سن فرسودگی ۱۰ سال تعیین شده است که با این حساب اکنون تعداد ۷۴۰ دستگاه اتوبوس فعال در ناوگان فرسوده هستند.
نیشابوری تصریح کرد: با توجه به فرسودگی این تعداد اتوبوس خرید و توسعه ناوگان را در دستور کار قراردادهایم و طبق برنامهریزیهای انجامشده تا پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۲۵۰ اتوبوس، سال ۱۴۰۲ حدود ۲۵۰ دستگاه، سال ۱۴۰۳ حدود ۲۶۰ دستگاه و سال ۱۴۰۴ نیز ۲۶۴ دستگاه و جمعاً هزار و ۲۴ دستگاه اتوبوس نوسازی خواهند شد.
وی به ارائه خدمات در خطوط سامانه اتوبوس تندرو مشهد BRT اشاره و اضافه کرد: خط یک BRT از پایانه امام رضا (ع) به پایانه طبرسی به طول ۱۴ کیلومتر با ۸۷ دستگاه اتوبوس سه محور با متوسط روزانه ۹۸ هزار تراکنش و خط ۳ BRT از انتهای خیابان بسکابادی به پایانه الهیه به طول ۳۰ کیلومتر با ۷۵ دستگاه اتوبوس سه محور و متوسط روزانه ۱۰۲ هزار تراکنش به زائران و مجاوران خدماترسانی میکنند.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: درمجموع ۸۰.۷ درصد از مساحت مناطق شهرداری (بهاستثناء لبههای غیرقابل نفوذ) به مساحت ۱۹۸.۲ کیلومترمربع تحت پوشش شبکه اتوبوسرانی است.
هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی
نیشابوری به ارائه خدمات هوشمند به زائرین و مجاورین اشاره و اظهار کرد: پایش مستمر تمامی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه موقعیتیاب هوشمند (AVL)، پرداخت کرایه در تمامی ناوگان اتوبوسرانی مشهد در سامانه پرداخت کرایه هوشمند (AFC)، امکان شارژ کارتهای شهروندی (من کارت) از طریق دستگاههای شارژ خودکار (Cashless) و باجههای سطح شهر و نرمافزار موبایلی پی پاد، راهاندازی سامانه موبایلی مسیریابی هوشمند (نقشه همراه مشهد و اپلیکیشن شهر من)، راهاندازی سامانه پیامکی ارتباط با شهروندان (شماره خطوط عبوری، زمان رسیدن اتوبوس، مسیر خطوط، شرکت در نظرسنجی، ارسال پیشنهادت و انتقادات و ... بخش از اقدامات سازمان در حوزه هوشمند سازی است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در ادامه به اهم اقدامات این سازمان در سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۰ اشاره و اظهار کرد: در حوزه تأمین ناوگان پیگیری در خصوص تخصیص اوراق مشارکت و اوراق خزانه اسلامی برای خرید اتوبوس، پیگیری دریافت یارانه بلیت (کمک دولت)، پیگیری استفاده از تبصره ۱۸ برای بازسازی اتوبوسهای فرسوده و عقد قرارداد خرید ۱۰۰ دستگاه میدل باس انجامشده است.
نیشابوری تصریح کرد: یکی از برنامههایی که بهصورت جدی به دنبال تحقق آن هستیم اختصاص هزار دستگاه اتوبوس از محل مصوبات سفر رئیسجمهوری ارسال جاری است؛ همچنین استفاده از کمک دولت به ناوگان حملونقل عمومی که برای شهرها از طریق تهاتر نفت درنظر گرفته شده است نیز مدنظر قرار دارد.
وی به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی مشهد طی یک سال و نیم گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: از اواخر سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۲۰ دستگاه اتوبوس و میدل باس بااعتباری بالغبر ۳ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال خریداری و به ناوگان افزودهشده است و در کنار آن ۹۱ دستگاه اتوبوس نیز بازسازیشده است.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد در خصوص اقدامات انجامشده برای گسترش پایانهها و افزایش سطح دسترسی زائران و مجاوران به خدمات اتوبوسرانی گفت: تملک زمین به مساحت ۱۲ هزارمترمربع برای احداث پایانه مفتح شرقی بهمنظور تجمیع خطوط پایانههای خطی مفتح، مفتح شرقی و بخشی از خطوط انتهای بولوار مصلی، پیگیری و تملک ملک در مسیر خروجی پایانه شهید هاشمی نژاد جهت رفع گره ترافیکی محل، تعریف و راهاندازی خطوط تخفیفدار کوتاه بهمنظور تأمین دسترسی نقاط فاقد پوشش به خطوط انبوه بر حملونقل همگانی با تأکید بر مناطق کم برخوردار و حاشیه شهر که تاکنون ۵ خط راهاندازی شده بخشی از این اقدامات است.
نیشابوری ادامه داد: راهاندازی سامانه هوشمند کسر کرایه از طریق QR در چهار خط سازمان بهصورت آزمایشی، نصب تابلوهای نسل جدید هوشمند زمان رسیدن اتوبوس در ۱۰ ایستگاه سطح شهر، بهروزرسانی سامانه اعلان صوتی نام ایستگاهها داخل ناوگان، بهروزرسانی سامانه اعلام زمان تقریبی رسیدن ناوگان به ایستگاه با تجهیز تابلوهای ترافیکی ایستگاهها به کد، بهروز رسانی نرمافزار موبایلی نقشه همراه مشهد و شهر من از دیگر فعالیتهای سازمان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.